Heb je een eigen onderneming? Dan weet je als geen ander dat een goede klantenservice van belang is. Op deze manier kun je al je klanten tevreden houden en kun je ook problemen oplossen voor de klant. Dit zorgt ervoor dat er meer aankopen komen en dat je als bedrijf meer omzet kan draaien. De klanttevredenheid is van een groot belang en als bedrijf kun je hier veel profijt uit halen als je dit goed doet. Mensen knappen echt af op een slechte klantenservice en dit kan je op lange termijn veel geld gaan kosten. Investeren in een goede klantenservice kan daarom goed voor je uitpakken en moet je ook goed kijken naar de mogelijkheden. Doe je het allemaal zelf binnen je onderneming? Of besteed je het uit aan een onderneming met meer expertise op dit gebied? In dit artikel behandelen we alles over klantenservice, neem hem daarom goed door.
Klantenservice zelf doen
Door de klantenservice van je bedrijf zelf te doen sta je er dichterbij. Je kunt bijvoorbeeld een helpdesk starten en hier medewerkers neerzetten die alles afweten van je bedrijf. Op deze manier kun je goed vragen beantwoorden van klanten en eventuele problemen oplossen. Kijk vooral naar welke contactkanalen je gaat gebruiken omdat dit van een groot belang is. Gebruik je de telefoon? Of wil je juist gebruik maken van een live chat? Iedere klant vindt iets anders fijn, kijk daarom goed naar de doelgroep die je hebt. Op het internet kun je hier meer over vinden en kun je erachter komen welke kanalen je daadwerkelijk wilt gebruiken. Ten slotte is het van een groot belang dat je vriendelijk bent aan de telefoon, zodat de klant niet beledigd raakt.
Klantenservice uitbesteden
Het doen van de klantenservice van je eigen onderneming kan in sommige gevallen moeilijk zijn. Zo heb je hier veel ervaring voor nodig, maar kun je de klantenservice uitbesteden. Op deze manier kun je dit overlaten aan een bedrijf met meer ervaring op dit gebied. Deze bedrijven doen de klantenservice van meerdere bedrijven en weten ook precies hoe ze dit moeten aanpakken. Zo hebben ze veel mensen in dienst die precies weten hoe ze met de klanten moeten communiceren. Hierbij maken de meeste partijen gebruik van verschillende kanalen zoals de telefoon, e-mail en live chats. Klantenservice uitbesteden is ideaal en op deze manier kun je ervoor zorgen dat je zelfs meer klanten krijgt.
De kosten van klantenservice uitbesteden kan verschillen per onderneming. Over het algemeen is er een transparant kostenmodel en kun je kiezen voor een betaling per uur, maar ook per gesprek. Per gesprek kan ideaal zijn als je niet veel klanten hebt en ook niet vaak gebelt wordt. Als je juist wel veel gebelt wordt door klanten kan een betaling per uur soms beter zijn en beter werken. Zie het vooral niet als een kostenpost, maar als een investering waar je later profijt van hebt.