Digitaal betalen, ook wel elektronisch betalen genoemd, is de afgelopen jaren qua volume enorm gegroeid vergeleken met de vroegere cashbetalingen. Dat is niet vreemd, omdat digitaal betalen veel voordelen heeft. Naast voordelen zijn er ook nadelen verbonden aan digitale betalingen. Wat zijn precies de voordelen en nadelen van elektronisch betalen? En hoe kun je invloed uitoefenen op digitale betalingen?
Minder administratiewerk
Een groot voordeel van digitale betalingen is dat het de betrokken partijen veel administratiewerk scheelt. Er hoeft geen cashgeld geregistreerd of geteld te worden en het afboeken van het geld bij een bankfiliaal is niet meer nodig. Dit levert natuurlijk een enorme tijdwinst oplevert.
Meer veiligheid
Digitale betalingen zijn voor ondernemers veel veiliger. Minder cash geld in de kassa maakt het voor overvallers of dieven veel minder aantrekkelijk om een bedrijf te overvallen. Verder hoef je als ondernemer of horeca-uitbater niet met een tas vol geld over straat te lopen richting de bank. Dat geeft een veel veiliger gevoel!
Digitaal betekent: sneller betalen
Sinds het mogelijk is om contactloos digitaal af te rekenen met je pinpas, verlopen betalingen veel sneller. In de winkel scheelt dit bijvoorbeeld lange wachtrijen voor de kassa. Tegelijk zijn er aan contactloos betalen ook enkele nadelen verbonden. Als je je pas kwijtraakt, kan iemand anders daar lekker mee shoppen. En consumenten die een gat in de hand hebben, lopen risico dat ze te snel te veel geld uitgeven. Uit Canadees onderzoek is gebleken dat de mogelijkheid om contactloos te kunnen betalen gemiddeld leidt tot 30 procent meer uitgaven. Dat is natuurlijk goed voor de economie, maar kan ook een risico zijn voor mensen die de hand niet op de knip weten te houden.
Digitaal betaalgedrag beïnvloeden
Digitaal betaalgedrag beïnvloeden is goed mogelijk en is ook een voordeel van de groei van digitale betalingen. Er blijft namelijk een kleine groep mensen over die weigert om over te gaan op digitale betalingen. Hoe kun je daar als ondernemer of online handelaar het beste mee omgaan? Hoe bereik je deze groep consumenten? En wat kun je precies doen om meer mensen over te halen om te kiezen voor het digitaal overmaken van geld? Met al dit soort aspecten rond digitaal betalen beïnvloeden helpen wij u graag verder. Kijk nu op onze website voor de mogelijkheden die wij bieden op het gebied van digitale betalingen!